Utbildning

Göteborgs Biodlareförening

Nybörjarutbildning i biodling 2016

För gemene man förknippas bin i första hand med den utsökta honungen, men våra bin står för ännu mycket mer.

 

För att nämna några exempel:

 

75-80% av ett bis insats utgöres av att pollinera blommorna

 

Vaxet som produceras används inom kosmetikatillverkningen till hudkräm och salvor.

Vaxet används även till vaxljus.

 

Det finns även de inom hälsokostbranchen som uppskattar pollen insamlade av bina.

 

För att detta skall kunna fungera som den miljövårdande funktion det i vår natur utgör, krävs att vi människor tar vårt ansvar genom vår biodling.

 

Vi behöver bli fler biodlare!

 

Genom Studieförbundet Vuxenskolan SV och Folkuniversitetet FU, anordnas årligen kurs i biodling för nybörjare. För Dig/Er som känner ett spirande intresse för biodling/miljövård, erbjuder vi vår populära kurs som leds av Ingemar Widheden och Mikael Lagerman. Ingemar har ett långt förflutet som biodlare och kan allt som är värt att veta om bin och biodling. Mikael har haft bin sedan 2005 och håller engagerande föredrag om bin och biodling. Oavsett om du har bin, tänker skaffa dig bin eller bara vill lära dig mer om bin och biodling, så är det rätt kurs för dig!

 

Vårkursen omfattar följande: ca 30 timmar fördelade på 6 kvällar samt 4 besök i bigårdar.

Dag

 

Schemaexempel:

 

1 Introduktion, hur blir jag biodlare.

 

2 Biskötsel

 

3 Binas biologi, sjukdommar

 

4 Honungshantering

 

5 Drottningodling, förädling av bin

 

6 Bisjukdomar och parasiter

 

7 Bigårdsbesök vårundersökning april

 

8 Bigårdsbesök utökning av bisamhället. maj

 

9 Bigårdsbesök avläggare maj -juni

 

10 Bigårdsbesök skattning, slunga honung. Juni - juli

 

Höstkursen har samma inehåll men inleds med en teori-into och två praktikträffar i slutet av augusti för att sedan med sjunkande temperatur fortsätta med sju teoriträffar.

 

Vårkursen startar runt slutet av februari och avslutas till sommaren varje år och intresseanmälan och förfrågan kan göras till Ingemar Widheden via mail wingemar@yahoo.com alt telefon: 0706-855499 eller Mikael Lagerman via rxmoi@home.se alt 0709-876966.

 

Anmälan görs via SV eller Folkuniversitetet.